Restauratieverslag

Meer
6 jaren 11 maanden geleden - 6 jaren 11 maanden geleden #3886 door pimalpine
Deel 1: Demontage
Verkoop van mijn Lancia Stratos replica naar Duitsland.
Aankoop van een restauratie project uit Duitsland.
Een rollend chassis met heeeeel veel dozen onderdelen.
Ben nu nog aan het kijken wat ik nu wel en niet nodig heb en wat ik vooral nog mis,
Als eerste de ronde Gr 5 uitbouw eraf "gesloopt", er kwamen een paar lelijke gaten tevoorschijn :S
Daarna het motortje eruit gevolgd door de versnellingsbak.
Alle overige delen losgemaakt en begonnen met het loshalen van het chassis.
Dat viel op zich mee, helaas bleek ( zoals blijkbaar vele ) het chassis niet helemaal recht.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 jaren 11 maanden geleden - 6 jaren 11 maanden geleden #3887 door pimalpine
Deel 2: Chassis opknappen
Zoals verteld chassis enigzins krom, rechts voor. Laten repareren, gestraald en gespoten. Sta nu op het punt chassis weer te monteren met nieuwe bussen, fuseekogels, grotere remmen, etc.
Verder bak om laten bouwen tot 5 bak en begonnen met kleine delen te stralen en spuiten. Heb daarvoor een tafelmodel straalkast gekocht :)
R 16 remklauwen en stuurkolom zijn reeds klaar.

Meer
6 jaren 11 maanden geleden - 6 jaren 11 maanden geleden #3888 door pimalpine
Deel 3: Carrosserie
Deze week begonnen met afschuren body, is nog even wennen hoe ver ik moet gaan, maar heb begrepen dat de grijze gelcoat als het kan moet blijven zitten. Originele kleur is een of andere gele tint ( Spaanse Fasa ).
Natuurlijk links voor schade aan het spatbord, hetgeen al een gerepareerd is. Misschien is dat de reden geweest om de auto uit te bouwen met die ( voor mij ) lelijke uitbouwset.
Verf gaat er redelijk makkelijk af maar word toch nog flink doorschuren. Niet erg trouwens in een kouder wordende werkplaats ;)
Nieuwe polyester delen aangeschaft om de gaten in de auto te restaureren.

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3892 door Charley Valette
Hallo Pim,
Ziet er indrukwekkend uit. Indien je de auto wilt voorbereiden op voorruit-verwarming is het nu het ideale moment om gaatjes in de sponning te boren tbv doorvoer kabels.
Mooi dat er een grote opening vanuit cabine naar motorruimte is gemaakt, alla 1600VD,VH. Maakt het leven een stuk aangenamer.
Ga je een overrolbeugel monteren? Ook nu dè kans eea goed aan te pakken. Wel goede model kiezen met hoogste punt dwarsbalk aan bestuurderszijde.
Veel plezier met het project!
Charley

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3898 door walterg
Mooi en strak werk !
Alles wordt grondig aangepakt.
En wees blij met zo een ruimdenkende echtgenote. Altijd alles in de werkplaats aanpakken, maar de motor mocht er toch maar uitgehaald worden in de woonkamer...

pimalpine schreef : Deel 1: Demontage

A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3899 door pimalpine
Hey Walter, je denkt toch niet dat die vloerbedekking onder de Alpine in mijn woonkamer
is ; )

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3900 door tom
Een A110???? Die mag zelfs in de slaapkamer niet?? :) :)

Lidnummer A763
GTA V6 GT
Clio V6 nr449
A110 PE 449
en nog wat....

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3901 door pimalpine

Charley Valette schreef : Hallo Pim,
Indien je de auto wilt voorbereiden op voorruit-verwarming is het nu het ideale moment om gaatjes in de sponning te boren tbv doorvoer kabels.
Charley

Hoi Charley,
Heb je eventueel een plaatje waar deze gaten moeten komen, of afmetingen??

Groet,

Pim

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3907 door Charley Valette
Zal ff moeten zoeken, maar denk het wel.

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3912 door pimalpine
deel 4:
het electra was een waar slachtveld, ben al bezig geweest met zelf een schema ontwerpen maar heb er uiteindelijk een gevonden via deze site: bleu331.over-blog.com/categorie-11636484.html
Op school hebben ze een plotter die A1 af kan drukken, zo heb ik een duidelijk voorbeeld om zelf een kabelboom te maken.
Kreeg een paar achterlichten met daarin achteruitrij lamp, is dat iets Spaans?
verder nog wat kleine dingen gestraald en gespoten.
Hopelijk in de kerstvacantie meer vorderingen, dan hoop ik het chassis af te monteren.

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3914 door Roelandg
Goed bezig Pim! Het gaat precies heel vlot!
Doe zo verder!
Ik ben met een soortgelijk project bezig.. maar het gaat toch minder vlot dan bij jou!
Ergens op het forum staat mijn project ook in foto's :-)

Groeten,
Roeland Govers

Meer
6 jaren 11 maanden geleden - 6 jaren 11 maanden geleden #3916 door Charley Valette
Ja de kabelboom... Ik heb alles vernieuwd en aangepast. Relais geschakeld en gezekerd. Misschien niet 100% origineel maar wel zo veilig. Heb eea zo ingebouwd dat je het eigenlijk niet ziet.
Sterkte!

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3924 door pimalpine
Iemand nog enig idee over de achterlichten met achteruitrijlamp ( zie foto vorige post ), is dat iets Spaans?
Ben ook bezig met het bijgeleverde stuur. Lijkt origineel maar weet het niet, staat geen merknaam op.
De bekleding was erg beschadigd, wil proberen opnieuw te laten bekleden. Heb hier en daar al rond gevraagd en gekeken maar lijkt erg prijzig.
Is het de moeite waard, weet iemand een goed adres, wat is jullie mening?
Schuren van de linkerkant ( schade gehad ) levert steeds meer plamuur op, ik zit er sterk aan te denken om toch maar de hele neus te vervangen :unsure:
Wat is jullie mening?

Meer
6 jaren 11 maanden geleden #3925 door Rudolf
Tja..reparaties aan polyester werk blijf je zien,met rek en krimp komen deze zaken weer door de lak heen.
Wil je dit?wil je dit niet,wat is je budget??
Het is allemaal erg persoonlijk dus,het is wel het type waar je wat in kunt investeren,afhankelijk van je aankoop bedrag...

Meer
6 jaren 11 maanden geleden - 6 jaren 11 maanden geleden #3926 door Charley Valette
Hoi Pim, ik zie dat ze in het verleden staalplamuur hebben gebruikt, dat is niet goed...... Zou dat verwijderen, reparatieplekken groot maken en met matten repareren, daarna netjes afweken met polyester plamuur ( natuurlijk zo min mogelijk) heel lang laten staan en dan pas verder gaan. Heel lang is minimaal 2-3 maanden.
De neus vervangen lijkt me een beetje overkill. Laat Theo Van Bree ( die heeft toch het meeste polyester gedaan) of Jaap je adviseren. Foto's zeggen niet alles
Stuur kan je bij Jaap laten bekleden, maar ik zou een repro bij mecaparts bestellen.
Heb nog geen goede foto voor gaatjes voorruitverwarmng, maar ik blijf zoeken.