Onderhoud mechanische omtsteking

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13311 door Joris Verheggen
Goededag,

Kennis vraagje, welk advies hebben jullie voor onderhoud mechanische ontsteking?

Viel me laatst op dat de ontsteking bij mij tikt. Denk dat de contactpuntjes er nu bijna 5 jaar inzitten.

Thanks!:)

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
5 maanden 3 weken geleden - 5 maanden 3 weken geleden #13312 door Hage
Dag Joris,

Tikken van je ontsteking? Je bedoelt mechanisch getik? Kan duiden op een defect aan de verdeler of de overbrenging nokkenas naar verdeler. Weet je zeker dat het getik daar vandaan komt? Kan ook heel goed je kleppen mechanisme zijn?
Mocht je nog contactpuntjes zoeken, ik heb nog een nieuw setje in de verpakking liggen.

Groet Hage

Bijlagen:

Meer
5 maanden 3 weken geleden - 5 maanden 3 weken geleden #13313 door Wolf Freudenberg
Beste Hage,

Kan het ook duiden op een defecte vonkblussing door de twee condensatoren? Je moet dan ook de contacten vervangen.

Groetjes Wolf.

PS: In Duitsland werd bij onderhoud ook de as in het midden geolied.

A310 V6, BJ 78/43710

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13314 door Joris Verheggen
Hoi Hage en Wolf,

Zit inderdaad in de ontsteking. Ik hoor het zelfs tijdens het rijden wanneer ik onder de 3500 toeren blijf.

Ik zal van het weekend nog eens goed kijken, ik geef je anders wel even een belletje Hage!

Dankjewel alvast.

Gr Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13315 door Hage
Hoi Joris,

Is ook moeilijk op afstand te beoordelen. Als de motor verder nog goed draait, niet overslaat en goed oppakt, dan zijn de puntjes en condensatoren nog ok. Het is op zich een redelijk betrouwbaar systeem, maar als de puntjes eenmaal inbranden doordat de beschermende laag eraf is of dat de condensatoren hun kracht verliezen, dan merk je dat meteen aan een slechte start of slecht lopende motor, of hij doet helemaal niets meer.
Versleten contactpunten maken geen tikkend geluid, ik vermoed, dat dit ergens anders vandaan komt, maar je mag me gerust bellen.
Het ontstekingsfalen wat Wolf bedoelt begint inderdaad op het moment, dat de condensatoren hun werk niet meer doen. Ik ben niet bekend met een tikkend geluid, dat daarbij hoort, maar zou zo maar kunnen. Onder de rotor bevindt zich de centrale as. Hier bevindt zich boven in een soort van stof, waarop je om een paar druppels motorolie kunt laten intrekken, die zorgen voor de smering van de verdeleras.

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13316 door Bitchy
lijkt mij sterk dat je iets uit je verdeelkap aan geluid kan horen tijdens het rijden!
is het geen pingelen wat je hoort?

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13317 door Wolf Freudenberg
Zou het een onderdeel van het klepmechanisme kunnen zijn in de nabijheid van de ontsteking. Heb al jaren een dergelijk geluid. Sluit mij verder aan bij bovenstaande conclusies.

A310 V6, BJ 78/43710

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13318 door Hage
Het kleppenmechanisme/tuimelaaras/nokkenasconstructie van de PRV motoren is zeer gevoelig voor vervuilde olie. De kleine oliekanaaltjes raken gemakkelijk verstopt/verstoord, waardoor de smering zwaar te wensen overlaat. Dit is een sluipmoordenaar, die zich langzaam gaat manifesteren in het steeds luidruchtiger worden van het kleppenmechanisme. Ook langdurige stilstand heeft hier een funeste invloed op.
Daarnaast maken de tuimelaars redelijk veel tiklawaai op de klepstelen. Meestal zet ik daarom de klepspeling wat strakker dan fabrieksvoorschrift.
Ook een afzonderlijke tuimelaar kan bij een te grote klepspeling een vervelend tikgeluid veroorzaken.

Meer
5 maanden 3 weken geleden #13320 door Joris Verheggen
Thanks voor de antwoorden heren!

Zal eens gaan zoeken van het weekend! :)

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
5 maanden 2 weken geleden #13322 door Joris Verheggen
Heb even een filmpje gemaakt:

Het getik is nu veranderd in een wat meer schrapen geluid. Nu is het echt goed te horen. Dacht even dat het ook aan de V-snaar zou kunnen zijn maar het komt toch echt van de andere kant van het motorblok. Ik vermoed dat het iets met de smering te maken heeft waar Wolf het over heeft. Ik moet alleen een keer tijd maken om er goed naar te kijken.

Groet, Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
5 maanden 2 weken geleden #13323 door Joris Verheggen
Maar zoals je hoort loopt het blok verder prima! :cheer:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
5 maanden 2 weken geleden #13324 door Jaap
Bij de minste vervuiling in de olie krijgt de achterste [bij onsteking ]te weinig olie op de nokkenas.

Meer
5 maanden 2 weken geleden #13325 door Joris Verheggen
Dankjewel voor het antwoord Jaap! :)

Is 1 keer in de 2 jaar olie verversen te weinig? En is olie verversen voldoende om de vervuiling eruit te krijgen?

Dankjewel voor het antwoord alvast!

Mvg,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
5 maanden 2 weken geleden - 5 maanden 2 weken geleden #13326 door Jaap
Mijn alpine en gordini krijgen elk jaar nw olie en natuurlijk ook een nieuw filter.
Mijn espace V6 krijgt elke 8000 nw olie
Allemaal krijgen ze vol synthetic ELF 10w 60 en de espace 5w60

als je pech hebt dan los je jouw plrobleem niet meer op met nw olie maar moet je nokkenas en tuimelaar vervangen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Meer
5 maanden 2 weken geleden #13327 door Jos_A797
Joris
heb je al eens naar het benzinepompje gekeken ?
met een stuk benzineslang kun je het geluid vrij nauwkeurig
lokaliseren waar het vandaan komt. Een kant in je oor , dan kun je met de andere kant
overal luisteren , werkt best goed

lidnr: A - 797
A 310 phase 1