Jochem's Alpine V6 TURBO

Meer
8 jaren 2 uren geleden #1296 door Ben A310
Het lidmaatschap betaal je voor komende kwartaal tot het jaar vol is. Daarna is het gewoon de jaarlijkse contributie.
Dus lidmaatschap start altijd op 1 januari, 1 april, 1 juli, 1 oktober. Als je je dus nu opgeeft, gaat het lidmaatschap in op 1 oktober en krijg je het komende nummer van de Alpine Revue automatisch. Nieuwe leden krijgen in hun "intro-pakket" ook nog het laatst verschenen nummer van de Alpine Revue.

Dus snel maar even invullen, dan is dat ook maar vast geregeld en hoor je er echt bij... ;)

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 2 uren geleden #1297 door jochem
Ik heb je een mail gestuurd ..nouja over 5 min :P

Meer
8 jaren 17 minuten geleden #1301 door Rudolf
Het vermogen...je zult met me eens zijn dat er op de rollenbank zo goed als geen koellucht op de achterspoiler staat,waar de koeler voor de lucht uit de turbo zit.
Wel nu,hoe warmer deze lucht hoe minder vermogen door terugregelen voorontsteking en slechte vulling door te hoge luchttemp,en dus minder zuurstof aanwezig in de lucht die in de motor gaat.
Je vermogen loopt zo een 20%terug,op de weg zal er meer vermogen zijn,ik denk dat de waarde niet eens zo slecht is,dit weet je pas zeker als er meerdere op de rollenbank gestaan hebben onder dezelfde omstandigheden.en je ze kunt vergelijken.
Je kunt ook een 0,1 bar a0,2 bar meer turbodruk geven,zodat hij nog net op de standaard ecu loopt zonder raar te gaan doen bij vol gas,uitvallen ed.
Dit is denk ik de mooiste oplossing als je meer vermogen wilt hebben,ook een watergekoelde tussenkoeler er bij op is een leuke oplossing,zie de site van alpine renault tuning.
Maar zoals gezegd,een standaard goed lopende turbo met net iets meer turbo druk is al erg leuk om te rijden.
Succes.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden - 7 jaren 11 maanden geleden #1302 door jochem
Hoi rudolf
Ik heb wel de grote ventilator over de IC laten blazen maar eigenlijk blies ie natuurlijk de verkeerde kant op ....dus richting het motorblok, maar ik dacht iets is beter dan niets.
Maar helemaal optimaal zal het zeker niet geweest zijn.
En aan de voorkant voor de radiateur stond er een kleintje...

Een charge cooler zou inderdaad beter zijn maar goed dan verval je meteen weer in van alles en nog wat om er meer pk's uit te gaan halen en eigenlijk wil ik dat niet, want anders is het weer zonde van de charge cooler ( te veel capaciteit, voor het standaard "motortje")

Hoe moet/kan je die 2 tiende druk erbij krijgen ? de wastegate stang iets indraaien of meteen een bleedvalve ertussen?

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1304 door Rudolf
Dag jochem.
Het beste is het te regelen op de stang van de waste gate,problemen zijn dan evt roest,en niet te draaien en moeilijk bij te komen door het hitte schild.
Hoeveelheid indraaien,is ongeveer een halve tot een hele slag voor 0,1 bar,dit verschilt iets.
Ook zit er een switch naast je bobine die de motor uitschakelt bij te veeldruk,die kun je uitschakelen.
Je kunt gaan met de druk tot het punt waarop de motor begint uit te vallen op te hoge turbo druk,neem je dan iets gas terug dan loopt hij weer normaal.
Je moet dus qwa druk onder deze problemen blijven.
Zo loopt de motor op de standaard ecu net tegen de grens van wat er geprogrameerd is.
En dit verschil kun je goed vernemen.
Bij een motor in goede staat kan het met gemak.

Bij alle motoren met hoge km stand zijn de drijfstanglagers slecht,hoofdlagers krukas zijn altijd als nieuw.
Drijfstanglagers kun je uitwisselen door het carter te demonteren en de staalplaat te demonteren.
Dan draai je de drijfstang waar je mee aan het werk wilt in de juiste stand sleuteld hem los,wisselt de delen uit en klaar,kosten bij zelf doen een 125 euro..
Dit kan ik je aanraden...... zie ook onderdelen aangeboden door uitlopen lagers..
Ik heb nu een 6 motoren gedemonteerd,turbo en ook 24 kleppers,allemaal hetzelfde beeld.

Op afspraak wil ik je er ook wel mee helpen.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1305 door Rudolf
O ja een bleedvalve kan ook ,maar is eigenlijk een flutmaatregel..

Meer
7 jaren 11 maanden geleden - 7 jaren 11 maanden geleden #1306 door Rudolf
Drie keer is..
Eigenlijk heb je ook een knijpbalg nodig om de waste gate op druk te zetten,voor de- en monteren, is wel zo makkelijk.
Succes.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1311 door jochem
Dat moet allemaal wel gaan lukken ....toch bedankt voor je aanbod.
Ik verwacht niet dat de lagerschalen al slecht zijn met een stand van 123000 maar een x tjecken kan nooit kwaad.

Het wastegate stangentje ziet er idd roestig uit ...beetje WD40 en anders een andere wastegate erop.
Of ik er echt wat aan ga veranderen dat weet ik nog niet ....eerst de kat en maar tussen uit en een mooi rvs pijpje maken.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1312 door Rudolf
de lagers kun je een keer controleren als er nieuwe olie in moet.
En met een bleedvalve kun je wel zo zien of er wat meer vermogen te halen is zonder dat de motor raar gaat doen.
Eerst maar eens genieten voor de winter invalt.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1313 door jochem
Ja vandaag laten taxeren samen met me Turbo II en meteen met beide maar ff een rondje gereden..blijft leuk....zullen wel niet veel meer van dit soort mooie dagen komen dit jaar

Meer
7 jaren 11 maanden geleden - 7 jaren 11 maanden geleden #1336 door jochem
Gisteravond op de verjaardag van Ivo zat ik wat met Nils te praten ...bla bla
Hij zegt ik ben morgen op de zaak wat aan me 5 doen, iets met de uitlaat...
Ik zeg das mooi ik moet ook nog iets met een uitlaat doen voor de V6 T
Nils ..o dan kijken we daar morgen toch ff naar ..........PRIMA!

Dus ik 8 uur op de stoep bij Nils auto's gehaald en om 9:30 aan de arbeid, nils eerst ff zijn 5 een extra beugel aan de uitlaat.

En ik onder tussen de originele einddemper van de Alpine aan het los halen...

Euh Nils hoeveel materiaal heb je voor de uitlaten ? euh zat is het antwoord.
Das mooi dan moeten we de kat er ook maar ff van af halen om te vervangen voor een mooi pijpje.

Goed ....al die bouten en moeren zijn al in 20 jaar niet los geweest ..dus dat word een feestje .....en zeker de 4 van de kat waar je ff tussen door zeer makkelijk bij kan NOT, maar uiteindelijk na een tijdje en wat afgebroken bouten/moeren de hele handel ernaast.

Alles ff op meten ....en het fabrieken kan beginnen.
Het instellen van de machines door Nils

Hier de Flens in de maak voor de kat vervanger...

Uiteindelijk resultaat van de Kat vervanger

En dan de einddemper...naja

Hier ben ik de gaten erin aan het boren....is toch wel verdomd handig al die machines

Even met de laser het midden bepalen, zodat de pijp goed komt te hangen en ook gelijk zit

Even een beetje het gat opruimen, zodat het pijpje er beter inpast

Zo alles in de beugels en na het polijsten aflassen en weer polijsten.

En uiteindelijk na heel wat uurtjes staat er dit op de werkbank

Een foto van hoe ie onder de auto zit ben ik vergeten te nemen.
Wat ik wel weet is dat het geluid 10x beter is dan origineel :p
En je merkt ook dat de kat en de lompe einddemper pleite zijn ...
Hij gaat iets makkelijk door de toeren heen
Het geluid is prima en de steekvlammen ook hoorde ik van Nils.

Nils het was me het dagje wel ...ik dank u :worship:

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1337 door Rudolf
Knap werk.
Handig he een beetje apparatuur.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden - 7 jaren 11 maanden geleden #1339 door Ben A310
Daar zal menig Alpinist jaloers op zijn dat je op zo'n locatie kunt en mag sleutelen!

En ik geloof direct dat het geluid er veel beter door geworden is. Zeker die katalysatoren oude de oude doos waren nu niet bepaald bedoeld om je moter te tunen. Dat merk je wel aan het PK-verlies bij de D-502 van 15 PK t.o.v. de D-501 met 200 PK.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1340 door Rudolf
We kennen echter ook de r25 turbo met kat en 205 pk.
Dus de mogelijkheden om het vermogen gelijk te houden waren voorhanden,de motor zit echter op een iets andere plaats en wil wel iets warmer worden.
Of dit de reden is om niet de alpine wat meer vermogen te geven?
In de a 610 zou de safrane biturbo motor geplaatst moeten worden,deels Hartge.
Dus motorisch hebben ze er nooit iets bijzonders van gemaakt,van de alpines.
Er zijn wat vreemde keuzes gemaakt,de ontwikkelingskosten waren wel iets lager denk ik zo.
Zie ook ons clubblad over dit onderwerp.

Meer
7 jaren 11 maanden geleden #1341 door jochem
Nou hier word normaal ook niet gesleuteld ...maar het kwam nu zo uit.
Gelukkig is Nils zijn baas Gert niet zo moeilijk. :P
En als de zooi maar weer word opgeruimd zodat er geen last is op maandagochtend.

En normaal had ik het ook gewoon bij mezelf in de schuur gedaan het demonteren en monteren ( gaat wat makkelijker met een brug en de juiste spullen)
En dan was alleen de uitlaat daar gemaakt, maar nu konden we meteen passen en meten op de auto.
Dus dat was ook wel weer een voordeel.

Vandaag een rondje gereden met de Alpine .....:woohoo: het geluid is super.
Ook merk je gewoon dat de auto makkelijker door de toeren heen gaat.
Oftewel de kat was echt een restrictor en de originele einddemper zal ook wel niet geholpen hebben.

Enige nadeel .....met goed door poken of gas los vlammen uit de pijp euh pijpen :evil: