Komt er dan toch een nieuwe ECHTE Alpine ?

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3526 door Huub Bouwmeester

renault15.17 schreef : Geen idee of "LaTribune" en "Challenges" goed geïnformeerd zijn, maar ik lees een 1.6 Turbo van 200 pk (tot mogelijk 250 pk) op een gewicht van 1200-1300 kg.:ohmy: :dry: Wordt dat dan wel een ECHTE Alpine???

Toch ben ik benieuwd. Kom op met dat nieuws!!! :blink: :lol:


heet van de 'naald' B)
Carlos GHOSN, CEO of Renault group will hold a press conference on Monday, November 5, 2012 at 11:00 am, Paris time, during which he will evoke the evolution of the product strategy of the group. The conference will be followed by a Q&A.

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3529 door Ben A310
Van ons clublid Haico Zijlstra, ontving ik onderstaand bericht:

Een week of vijf geleden was ik even in Frankrijk en heb daar een paar autobladen gekocht, waaronder "auto moto", september 2012. Daarin staat bijgaand artikel, wat vrij vertaald neerkomt op:

Terugkeer van een liefde

Renault Alpine
Niet vóór 2015
Prijs vanaf circa € 40.000 (Frankrijk)


Aan het einde van elk jaar is het kerstfeest. Voor 2012 zou het voor de Alpine liefhebbers én eigenlijk voor alle sportautoliefhebbers een extra groot feest kunnen zijn. Of misschien wel eerder, want tussen nu en het einde van het jaar gaat Renault beslissen om al dan niet het mystieke merk nieuw leven in te blazen.

Volgens de baas van Renault, Carlos Tavares, wil het merk met de ruit niet slechts de aanval openen met maar één model, maar een heel gamma opzetten van auto's met het prestigieuse logo.
Renault sluit het idee van een partnerschap op het gebied van chassis en/of motor niet uit.

Volgens ons zal het eerste model dat het daglicht zal zien een 2+2 coupé zijn, die qua stijl overeenkomt met de conceptcar A110-50, die tijdens de opening van de GP van Monaco reed en gebaseerd op dezelfde inspiratie als de Dézir.
Om trouw te blijven aan de principes van Alpine, bevestigt Carlos Tavares dat de Alpine een lichte auto zal zijn met uitstekende prestaties en vooral niet te duur. Hoewel hij geen enkele technische informatie geeft, laat hij wel los dat de toekomstige Alpine aanzienlijk goedkoper zal zijn dan een Porsche Cayman (€ 51.884 in Frankrijk). En dat is goed nieuws!



Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine GTA V6 Le Mans (1990) en ter compensatie een elektrische Renault Twizy ;-) --
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3544 door Huub Bouwmeester
De Franse media hebben gisteravond al een voorschot genomen, o.a. de zender France3:

haute-normandie.france3.fr/2012/11/02/alpine-dieppe-renault-lance-un-projet-de-voiture-unique-au-monde-en-matiere-de-projet-industriel-138435.html

« Renault va signer lundi prochain avec les élus normands et le ministre du redressement productif la construction à Dieppe d’une voiture unique au monde en matière de projet industriel »

Hieruit blijkt dat a.s. maandag inderdaad wordt aangegeven door Carlos Ghosn dat de nieuwe Alpine er gaat komen en dat ie in het voor ons Alpinisten "heilige der heiligen", de Alpine fabriek in Dieppe, zal worden gebouwd. Het departement Haute Normandie, waaronder Dieppe valt, is er alles aan gelegen om het Renault zo goed mogelijk naar de zin te maken om de 'productie' in Dieppe te doen plaatsvinden. Het contract daartoe wordt maandag getekend met de verantwoordelijken en er wordt gewag gemaakt van une voiture unique au monde en matière de projet industriel
vrij vertaald: een unieke auto op deze wereld m.b.t. de industrialisatie, en dat alles voor een prijs in Frankrijk tussen de 35.000 en 40.000 euro (dat wordt in ons land, waar ons het vel over de oren wordt getrokken, wel wat meer :oops:

Maar... EINDELIJK lijken we na zo lange tijd weer een Alpine te krijgen die de naam Alpine ook waardig zal kunnen gaan dragen en waarmee Renault niet de Gordini misser maakt. Niemand had dit 2 jaar geleden nog durven hopen en als een man in deze een grote pluim verdient is dat wel Carlos Tavares; de 2e man binnen Renault sinds vorig jaar juli. Ik ben ervan overtuigd, dat zonder hem deze nieuwe Alpine er niet was gekomen.
Laten we hopen dat deze nieuwe Alpine dan ook een groot succes wordt voor Renault. Dus... beginnen met sparen; als dat tenminste nog gaat lukken met dit nieuwe kabinet B)

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden #3545 door domien poelsma
dat wordt echt sparen maar wie weet?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3551 door Huub Bouwmeester
info uit the Sunday Times van afgelopen zondag:

THE Malaysian tycoon who owns Air Asia and Queens Park Rangers has teamed up with Renault to launch a sports car company.

Tony Fernandes, who also owns Caterham, the British kit-car maker and Formula One team, has spent the past nine months in negotiations with the French motor giant.

Renault and Caterham are set to announce a deal to launch two new sports cars, one of them under Renault’s Alpine brand. The vehicles will be built in France and it is understood buyers will have a choice of two engines. The cars will cost about £30,000 or £40,000, depending on the engine size. The joint venture is Caterham’s first move into volume manufacturing of road cars.

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3568 door Huub Bouwmeester
Het GROTE nieuws B)


een blije Carlos Tavares; ook zijn droom wordt werkelijkheid

Snik... ALPINE heet niet meer "alléén" ALPINE maar: Société des Automobiles Alpine Caterham
Maar... als ons dat een échte Alpine oplevert...

zie voor verdere foto's: ow.ly/i/15PCV

De persinfo:
Renault and Caterham group announce a partnership to design and build sports vehicles

November 05, 2012 | ID: 39282

Renault and Caterham Group today announced their decision to join forces in pursuit of a common project: to design develop and build future sports vehicles. This agreement reflects a similar passion and expertise in sports and motorsports vehicles.

The future vehicles will be distinctive, differentiated, and carry the respective DNA of Alpine and Caterham Cars, the automotive division of Caterham Group. They will be built at the Alpine plant in Dieppe, Normandy, in France.

The Caterham Group will own 50% stake in the Automobiles Alpine Renault company, currently 100 % held by Renault SAS. The Société des Automobiles Alpine Caterham, which will be resulting from this partnership, shall be created in January 2013. It will be managed by Bernard Ollivier

This project, which ensures the Dieppe Plant a sustainable future, was made possible thanks to the incentive and to the substantial support and commitment provided by the French State and the Region Haute Normandie which also involved the contribution of Dieppe Maritime.

For Carlos Ghosn, Chairman and CEO of Renault: "This innovative partnership with Caterham embodies a longstanding ambition: the creation of a sports car with the Alpine DNA. It carries both opportunities for the Dieppe plant and the development of its historic know-how."

For Tan Sri Tony Fernandes, Caterham Group Chairman: "I have not felt as excited about a new venture since I launched AirAsia in 2001 and I want to thank Carlos Ghosn and Carlos Tavares and everyone in our new Renault family for having the belief in Caterham Group to create this partnership. Many people doubted us 11 years ago when we launched our airline and I am sure that there will be doubters again this time, but we will not fail your trust. We know the markets we are going into and, particularly in my playground in Asia, there is a huge opportunity to replicate the AirAsia model and give consumers access to exciting, affordable products that marry our interests in F1 and technology and help make their dreams come true."

For Carlos Tavares - COO Renault: "Our ambitions of reviving Alpine depended on our ability to find a partner in order to ensure the economic profitability of such an adventure. Right from the start, we wanted to place the Dieppe plant at the heart of the project. Today, through our partnership with Caterham Group, we can enter a new phase: the design of a vehicle that will embody the very essence of Alpine, a vehicle that will rekindle sporting passion once more. It could become a reality within the next three or four years."

For Dato Kamarudin Meranun, Caterham Group Deputy Chairman: "Formula 1 was always our entry point into the car business. Our original plans to develop a partnership with Lotus were put aside in spectacular and well documented style, but now we have a far better chance to develop Caterham Cars in partnership with Renault, working with Caterham Technology who are also integrally involved in this new venture. Our F1 team has already been working successfully with Renault Sport F1 since the start of the 2011 F1 season and I am thrilled that now we are adding to our track partnership by joining forces with Renault on the road. Together with Renault we have now created an opportunity for Caterham Cars to grow into the next stage of its development from a very well respected niche brand into a serious player on the global motoring map."

Commenting, Bernard Ollivier, CEO of Société des Automobiles Alpine Caterham, said: "I am very proud of the trust placed in me by both shareholders. The road map for each car is clear and simple: respect the DNA of both Alpine and Caterham Cars. With the passion and expertise of the staff dedicated to this project, we are sure of meeting this aim."

Development ambitions targeting the sports vehicle market

Following a feasibility study on the joint development of a sports car conducted by Renault Sport Technologies and Caterham Technology & Innovation (CTI - the engineering and technology business of Caterham Group), Renault and Caterham will combine their skills to build models in large and small series, in order to widen their positioning on the sports vehicle market. The objective for each company is to launch its own vehicle in this market within the next three to four years.


An innovative and complementary partnership as part of a joint company

- Renault and Caterham Group will each bring their respective technical skills to the development of the future products through a newly-created joint Engineering Department. They will split the required engineering and industrial investments on a 50-50 basis in the spirit of a true partnership.

- Société des Automobiles Alpine Caterham will be able to draw upon the expertise of Renault, Renault Sport Technologies and CTI in the development of its future products.

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden #3570 door renault15.17
Het beste auto (renault) nieuws in jaren! :woohoo: Maar we moeten nog wel lang geduld hebben zeg, pfff. Nu gaat het er natuurlijk om we het eerst een proto kan spotten,ik boek al vast een paar vakanties in Dieppe. ;) :cheer: B) :lol:

A-775
Alpine V6 GT '87 blanc nacre irise 168, R17 TL Découvrable aut. '76 gris metalise 616

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3573 door tom
De nederlandse versie :)

Lidnummer A763
GTA V6 GT
Clio V6 nr449
A110 PE 449
Alpine Lemans
en nog wat....

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3577 door Huub Bouwmeester
Tijdens de Epoqu'auto, welke dit weekend in Lyon wordt gehouden en waar Renault Classic met een grote stand staat in het teken van 50 jaar A110 (en 40 jaar R5), zouden foto's worden getoond van 2 maquettes, welke zich in het "Technocentre"(eigenlijk moeten we sinds 2 jaar "Le Losange" zeggen) bevinden van wat de nieuwe Alpine zou kunnen worden. De bedoeling zou zijn om de reakties van het publiek te peilen, welke van de 2 hen het meeste aanspreekt.

Of dit bewaarheid gaat worden? we wachten dit weekend met gepaste spanning af. Ik heb in ieder geval mijn Franse fotograaf en Alpinist (Thierry Falsetti), die er naartoe gaat, al opdracht gegeven e.e.a. op de gevoelige plaat voor ons vast te leggen B)

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden #3588 door renault15.17
Het gaat snel daar bij Renault. Duidelijk was al dat de samenwerking tussen Renault en Caterham voor auto's in kleine (Alpine) en grote series (Gordini) bedoeld was. Maar Renault snapt als geen ander dat een sportief merk, Alpine in dit geval, ook "sportief aanwezig" moet zijn. En dus zijn er nu ook de geruchten dan we al vanaf 2013 (en niet zoals eerder beweerd in 2014) Alpine zullen terugzien in de LMP2 klasse. En dus ook op Le Mans!

Bron: Cardiasiac

Als het waar is, kan ik alleen maar zeggen dat Renault buitengewoon goed bezig is.

A-775
Alpine V6 GT '87 blanc nacre irise 168, R17 TL Découvrable aut. '76 gris metalise 616

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3619 door Huub Bouwmeester
DIEPPE juicht ! De voorpagina van de plaatselijke krant B)


Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 10 maanden geleden - 8 jaren 10 maanden geleden #3695 door Huub Bouwmeester
vandaag op de website van het Britse automagazine AUTOCAR:
www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/caterham-eyes-hypercar

Tony Fernandes, de baas van Caterham, heeft grootse plannen met zijn Caterham. Het moet op de langere termijn het Aziatische Porsche worden! Verder zegt hij:

Engineering and design work on the Caterham and Alpine sports cars is said to be well underway, with the project having begun long before last week’s formal announcement. Although sales are not due to begin until 2014 at the earliest, a concept car could appear within a year, said Gascoyne.

The Alpine will be styled to invoke the A110, but at Caterham we will have a totally different look. The cars will look completely different.”

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 9 maanden geleden #3801 door walterg

A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 9 maanden geleden - 8 jaren 9 maanden geleden #3984 door Huub Bouwmeester
Hoe het Caterham 'zusje' van 'onze' Alpine eruit gaat zien? ;)


Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 9 maanden geleden - 8 jaren 9 maanden geleden #4026 door Huub Bouwmeester
In het Franse magazine SPORT AUTO heeft de directeur van ALPINE-CATERHAM DIEPPE Bernard Ollivier de volgende uitspraak gedaan:

"tout ce qui ne se voit pas, doit être commun...nous serons attentifs à ce que les deux voitures soient clairement différentes"
"Création d'un bureau "Alpine" dans l'équipe design de Van den Acker"


vrij vertaald: alles wat je niet ziet (dus de techniek) is gelijk (Alpine en Caterham)... maar we zijn erop gebrand dat de 2 auto's er volkomen verschillend gaan uitzien.
Er wordt een speciale Alpine designafdeling gecreeerd onder de designdirectie van van den Acker.

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.