Koelvloeistof van het motorblok aflaten

Meer
4 maanden 3 weken geleden #12433 door Joris Verheggen
Goedenavond,

Volgende vraag vanuit mijn kant (Alweer, excuus;-)).
Is er een mogelijk heid om de koelvloeistof van het motorblok af te laten?
Er zit namelijk nog water op, de radiator heb ik los gedraaid en ook al enkele slangen waardoor ik een groot gedeelte kwijt ben! (en er ligt een deel op de N271:silly:)

Is dat toevallig stop B? (Ik heb A losgedraaid daar kwam alleen olie uit, dacht namelijk dat deze dat was, mijn Frans en Duits is niet zo geweldig, zijn de 2 werkplaatshandboeken waar ik bij kan)

Alvast dank voor het antwoord.

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 maanden 3 weken geleden #12436 door Hage
Hoi Joris,

Is inderdaad stop B. Deze heeft het blok aan beide zijden. Meestal zitten ze gruwelijk vast geoxideerd en draai je de vierkante inbus vaak naar z'n grootje, dus beleid is geboden.

Grt. Hage
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Meer
4 maanden 3 weken geleden #12438 door Joris Verheggen
Thanks Hage,

Eerst gereedschap zoeken voor de stop los te draaien. Als dat niet lukt zal de auto met het kontje omhoog moeten!

Ik ga weer verder knutselen!:cheer:

Gr Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12445 door maurice A599
Joris, waarom zou je dit willen doen? Behalve als je bijvoorbeeld van die Evans waterloze koelvloeistof gaat gebruiken? Zoals je leest heb je meer risico dat je iets sloopt dan dat je er waarschijnlijk iets mee opschiet? Eventueel de motor paar slagen laten lopen met de slangen los is ook een manier om extra uit je blok te krijgen ;-)

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12447 door Hage
Daar denk ik anders over. Er blijft ontzettend veel troep hangen in het onderste deel van het middenblok. Deze residu's van roest en vuil kan je er alleen goed uitkrijgen door de stops van het blok te verwijderen en de zaak goed door te spuiten. Een remedie om de stops los te krijgen is kracht op de sleutel zetten en tegelijk de stop verhitten. Meestal verstandig om bij het losdraaien een vast/los beweging te maken om de draad gangbaar te maken.

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12450 door maurice A599
Mee eens dat er rommel / residu zit. Vooral door de combi ijzer, aluminium en slechte koelvloeistof / leidingwater. Maar als je echt het vermoeden hebt dat het vol zit met rommel volstaat het volgens mij alleen als je de koppen loshaalt... Ik vermoed trouwens met stop verhitten dat je het verhitten van het gebied om de stop bedoelt.

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12451 door Joris Verheggen
Nou,

De ANWB heeft aangevuld met gewoon water, vandaar. Gisteren de stop aan de bestuurders kant los gedraaid en dan ging erg makkelijk. (Beter dan stop A uit het tekeningetje, dacht eerst dat ik die moest hebben)

De bijrijders kant staat tegen de garage muur aan. Deze ga ik vanavond proberen. Had ik gisteren om 22:00 geen zin meer in! ;-)

Ik controleer vandaag op zit in het vloeistof dat uit het motorblok komt. Er kwamen wel enkele roestvlokjes uit dat radiator dingetje voor de verwarming. Denk eerlijk dat spoelen niet echt noodzakelijk is. Maar hoe spoelen jullie dan? Gewoon de tuinslang erop?

Mvg,

Joris

P.s. wat is Evans koelvloeistof en wat is daar speciaal aan? Ik heb nu gewoon blauwe ready toch use van MDM

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12452 door Joris Verheggen
Boh....... Is dat Evans van goud gemaakt?

Heb het even opgezocht was benieuwd.

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12453 door maurice A599
Kookpunt van Evans is 180 graden. Dus geen druk meer op je slangen etc. omdat de temperatuur van koelvloeistof nooit zo hoog wordt. Plus onderhoudsvrij. Voor een Alpine erg interessant gezien de hoge temperaturen en de vele slangen. Vermoed dat het verder niet electrisch geleidend is (dus geen galvanische werking). Heb er zelf (nog) geen ervaring mee. Mocht iemand dat wel hebben, ben ik benieuwd.

Meer
4 maanden 2 weken geleden #12455 door Hage
Mooi spul, kende het niet