Interessante advertenties gespot

Meer
7 maanden 1 week geleden #12813 door Joris Verheggen
Ik dacht altijd dag de pack GT gebasseerd was op de Fleischman, maar klopt dat niet?
Achterspoiler is mooi zeker op een pack GT. Kan nog net op een smalle a310. (tikkeltje royaal)

Wat betreft de le mans, mooie auto maar wel kleur afhankelijk of een le mans echt mooi is.
(vind die Ferrari die rode niet de passende kleur voor een le mans www.zoetracing.nl/aanbod/showroom/alpine-v6-turbo-lemans/17/ )

Dank voor de info Jaap! :-D

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 maanden 1 week geleden #12814 door Jaap
Voor de Fleischman was er de fabrieks GR4 A310 type 1 .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Meer
7 maanden 1 week geleden #12816 door Joris Verheggen

Jaap schreef : Voor de Fleischman was er de fabrieks GR4 A310 type 1 .

De Fleischmann is dus gewoon een kopie hmmm......

Weer wat geleerd, dank!!! :-)

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
7 maanden 1 week geleden - 7 maanden 1 week geleden #12817 door Ben A310
Om het even op een rij te zetten (ik heb de wijsheid niet in pacht, dus als iemand meer weet, dan graag aanvullen/verbeteren):

In 1978 heeft Alpine 6 exemplaren van de Group 4 gemaakt op basis van de fase 1. Straatversies wel te verstaan. Foto's van deze auto vind je in de folder van de A310 uit 1981, dus van de fase 2.
Verder is het niet gekomen. Behalve voor de racerij natuurlijk. Daar heeft Alpine wel diverse uitbouwen gebruikt (Group 4 en 5), kijk maar naar de Calberson en Gitanis uitvoeringen.

Ondertussen zijn er diverse tuningsbedrijven die diverse polyester onderdelen of complete pakketten aanbieden, los van Alpine.

Toen de A310 op z'n laatste benen liep, heeft Alpine in eerste instantie (1983) in de fabriek in Dieppe en ook in Centre Alpine in Boulogne standaard A310's omgebouwd naar Group 4 met een andere versie van de PRV (volvo-variant) met meer CC en 2x3 Webers. Uiteindelijk is er een aparte mal voor gemaakt en werd de Pack GT in 1983 geboren. Maar dan zonder motoraanpassingen van de Boulogne. Pack GT's zijn dus reguliere A310's met een bredere carrosserie, andere velgen en grotere voor en achter-spoiler.

In de zomervakantie van 1984 werd de fabriek in Dieppe omgebouwd voor de productie van de opvolger van de A310:
Tijd voor de Renault Alpine V6 GT en kort daarop de Renault Alpine V6 Turbo. Het model dat wij later allemaal GTA zijn gaan noemen.

NB: Er zijn wel A310's met een kenteken van 1985, maar die zijn dus nog gebouwd in 1984.

Hier de ontwerpfase van de Group 4 in 1978:

Hier het eindresutaat getoont in de folder van de fase 2 A310 in 1981:

Het motorblok van de Boulogne:

De Boulogne, herkenbaar aan de louvres i.p.v. een glazen achterruit. De standaard klep met ruit paste niet meer, maar dat snap je wel als je de bovenstaande foto bekijkt.

De Calberson, zonder de skirts aan de zijkant, alleen de wielkastuitbouw:

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
7 maanden 1 week geleden #12819 door Hage
Dag Ben,

Weet je dat zeker, want mijn A310 Pack GT is van 1983 en zou dan dus origineel een grotere motor en dito carburateurs gehad moeten hebben? Heb nu gewoon een standaard blok en carbs.

Meer
7 maanden 1 week geleden #12820 door Ben A310
Klopt. Pack GT's zijn in 1983 en 1984 gemaakt.

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer
7 maanden 1 week geleden #12822 door Jaap
Er was in Belgie aan meneer die schade A310 repareerde en ombouwde extact zoals af fabriek en dus heel moeilijk te acherhalen wat wel en niet klopte omdat hij precies wist hoe en wat .

Meer
7 maanden 1 week geleden - 7 maanden 1 week geleden #12823 door Jaap
De rode is de juiste en wel met louvre met 4 sleuven.
De witte is een Pack GT met een namaak louvre.

p.s. ik heb de mallen van de originele GR 4.

Meer
7 maanden 1 week geleden #12825 door Joris Verheggen
Moet eerlijk zeggen dat ik die rode phase 1 grouppe 4 echt een gaaf masjien vindt.
Die achterspoiler is echt bruut! Maar dit is dan weer wel een andere dan die van een pack GT?

Die boulognes hebben met dat grote luchtfilter huis voor die dubbele webers toch wel echt last van de warmte in de motorruimte? Bij mij (weet niet of dat klopt) komt er frisse lucht de motorruimte binnen via het louvre achter de deur van de bestuurder.

Maar liepen die Boulognes echt zoveel harder dan de originele varianten? De originele motorblokken zijn aardig goed op te voeren heb ik altijd begrepen. Zijn die van de boulogne dan ook nog eens extra open te schroeven?

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
7 maanden 1 week geleden #12826 door maurice A599
Ja. Wm going tot bijna 900pk tech-racingcars.wikidot.com/wm-p82

Meer
7 maanden 1 week geleden #12827 door Niels Lohmann
@ Joris: Zoals Ben al vertelde, de eerste serie van 6 Groep 4 A310's was in 1978, de Pack GT (spoiler) was er toen dus nog niet.

De Pack GT spoiler past (m.i.) erg mooi bij de brede phase 2 bumpers, maar is een beetje log bij een phase 1 A310. De oudere grote spoiler van de groep 4 past beter bij de phase 1 en is erg mooi om zo van bovenaf op te kijken, zeker deels in kleur. Maar de stroken langs de achterruit liggen op de ruit (geplakt) en zijn dus hoger. Dat is natuurlijk ter versteviging, maar vind ook niet iedereen mooi vanaf opzij.

We hadden bij ZOET Racing een phase 2 met 'oude' achterspoiler bijna geheel in kleur gespoten, het blijft persoonlijk.
Maar van opzij kijk je er heel anders tegenaan, dan een beetje van boven.

Wat bij de Boulogne opvalt is de enkele uitlaat. Die hadden dus blijkbaar geen Devil uitlaat 'standaard'. Wie weet meer over de uitlaat van een Boulogne?
Bijlagen:

Meer
7 maanden 1 week geleden - 7 maanden 1 week geleden #12828 door Ben A310
Joris,
Even wat antwoorden op je vragen:

1) Maar dit is dan weer wel een andere dan die van een Pack GT?
Zoals Niels al zei: Is een compleet andere spoiler

2) Die Boulognes hebben met dat grote luchtfilter huis voor die dubbele Webers toch wel echt last van de warmte in de motorruimte?
Motor achterin is altijd lastig met de warmte huishouding. Hangt er ook vanaf hoe je rijdt. Raggen over kleine weggetjes is rampzalig. Weinig koelwind en veel vragen van de motor.

3) Bij mij komt er frisse lucht de motorruimte binnen via het louvre achter de deur van de bestuurder.
Da's standaard op iedere A310. De lucht voor de carburateurs wordt aan de bijrijderskant "opgehaald". Bij de Boulogne halen ze de lucht zowel links als rechts. Zie de foto van de motorruimte.

4) Maar liepen die Boulognes echt zoveel harder dan de originele varianten?
Het PRV blok kan veel vermogen aan. De Boulogne heeft grotere cilinderinhoud, andere carburatie, dus met 198 PK bij een wagengewicht van 1.000 kg is dat wel merkbaar. Maar het kan nog gekker natuurlijk.

Meer
7 maanden 1 week geleden - 7 maanden 1 week geleden #12829 door Ben A310

Jaap schreef : De rode is de juiste en wel met louvre met 4 sleuven.
De witte is een Pack GT met een namaak louvre.

p.s. ik heb de mallen van de originele GR 4.

Dit ben ik niet met je eens Jaap. De foto van de Boulogne betreft een originele Boulogne met de daarbij geleverde achterklep met louvres. Alpine was zelfs zo aardig om in de mal van de louvre het Alpine A-tje mee te nemen. Je ziet dit nog net op de foto op het platte gedeelte van de louvres.

Bijlagen:

Meer
7 maanden 1 week geleden - 7 maanden 1 week geleden #12831 door Jaap
Als ik de foto's gevonden heb uit het verleden dan meld ik mij weer.
Die foto's zijn van voor het digitale tijdperk dus ver weg zoeken naar de foto's uit die jaren.

Meer
6 maanden 1 week geleden - 6 maanden 1 week geleden #12855 door Hage