× Vertel onze leden wie u bent, waar u van houdt en waarom u lid geworden bent van deze site. We heten alle nieuwe leden van harte welkom en hopen u regelmatig weer te zien!

Welke Alpine?

Meer
6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #5267 door Joris Verheggen
Hallo iedereen,

Sommige van jullie zullen mij een klein beetje kennen. Ik heb in 2009 een super geweldig cadeau gekregen van mijn vriendin! (Ze heeft er nu nog spijt van! ;)) Dit staat ook te lezen op pagina 9 van de Alpine Revue nr.73). Ik heb op de Alpine Markt van 2009 kennis mogen maken met enkele Alpine's! Theo, Remco, Richard en Han bedankt hiervoor!

Hierdoor is de genezing op de besmetting met het Alpine-virus bij mij ongeneesbaar verklaard! ;) Nu zou ik graag ook zelf een Alpine willen bezitten. Nu is alleen de vraag welk type! Voor vele onder ons is een A110 de ultieme, helaas is dit financieel niet haalbaar binnen nu en enkele jaren! Nu is mijn oog dus gevallen op de A310.

Mijn vraag aan jullie is: Wat is het verschil tussen een phase 1 en phase 2 A310? Ik vind de looks van een phase 1 net iets beter dan van een phase 2 (ligt wel aan de kleur van de auto en of er wel of geen uitbouw op de Alpine zit!) Ik zou graag weten wat de verschillen zijn tussen de rijeigenschappen van een phase 1 of phase 2! En als je voor een phase 1 zou kiezen, zit er veel verschil tussen een auto met 4 of 5 versnellingen? Komen de specificaties van een phase 1 met een 5 bak in de buurt van een phase 2?

Dit zijn natuurlijk een hoop vragen! Ik hoop dat iemand van jullie mij iets meer duidelijkheid hierover kan geven! In ieder geval alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Joris Vergeggen

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5271 door Ben A310
Dag Joris,

Gelukkig ben je het A-virus dus nog niet kwijt.

Je stelt heel terechte vragen. Een phase 1 is toch wezenlijk anders dan een phase 2. Als je de phase 1 absoluut mooier vind, dan moet je concessies doen qua rijeigenschappen. De phase 2 heeft namelijk de wielophanging van de Renault 5 Turbo en stuurt daardoor veel strakker. En van 13" balon-banden naar 15" doet dan ook nog een duid in het zakje. Je moet dus wel echt veel liever een phase 1 willen hebben van wege het uiterlijk, anders moet je voor een phase 2 gaan.

Veel details vind je in de Alpine Revue 81, want dat was natuurlijk de A310 special. Ik voor die uitgave een artikel geschreven met alle verschillen tussen de modellen van de A310. Van de 1600 t/m de laatste V6. Het artikel begint op pagina 32.

Verder kan ik je veel vertellen over de beide auto's, maar dan kun je me beter even een keer bellen.

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --
Bijlagen:

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5272 door Roelandg
Nou Nou niet zo negatief Ben..
Ikzelf heb ook een phase 1 en het is nu niet het geval dat ik elke bocht in de vangrails lig ofzo..
Ik denk toch niet dat de Alpine zal dienen om op het circuit te gaan dus in mijn ogen is een phase 1 ook een leuke wagen!
Een 4-cilinder is zelfs nog specialer natuurlijk! Minder snel maar wel unieker!

Roeland

Meer
6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #5273 door Gertjan_310
Zo is het maar net.
En als je toch besluit de grenzen van een goed afgestelde fase 1 op de openbare weg op te zoeken zit je al dik in de rijbewijs-inleverzone of een artikeltje 5.

Meestal is de chauffeur de zwakke schakel, niet de auto.

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5274 door Hage
Dag Joris,

Het verschil tussen een fase 1 en een fase 2 zit zoals het Ben het zegt vnml.in de wielophanging.
Bij de fase 1 kun je bijna alles verstellen en bij de fase 2 niet.
Dat maakt de fase 1 een bijzonder leuke auto om hem naar smaak/toepassing af te stellen.
Een vriend van mij heeft een witte fase 1 van 1979 al heel lang droog gestald staan en wil hem graag verkopen. Dus mocht je belangstelling hebben, laat het even weten.

GRt Hage

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5275 door JeeWeeBee
Dank voor de vraag, Joris. De antwoorden volg ik met interesse. Ben ook op zoek naar een Alpine.
Fase 1 heeft ook voor mij qua uiterlijk mijn voorkeur, maar je hoort allerlei verhalen en persoonlijke voorkeuren. Ik ga t zelf maar eens ervaren.

Ben, is het mogelijk om de A310-special na te bestellen? Hoor graag wat de kosten zijn en hoe ik kan betalen. Of staat het nummer ergens online?

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5278 door Roelandg
Nou, als ik een tip mag geven..
Als je een ECHTE Alpine wil moet het toch een phase 1 worden.. Vanaf de phase 2 is het eigenlijk een Renault met Alpine-stickers! :evil:

Groetjes,
Roeland

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5282 door Joris Verheggen
Heren,

Iedereen bedankt voor de reacties! Roeland, het is inderdaad niet de bedoeling om met een Alpine op het circuit te gaan rijden!
Daarnaast denk ik (net als vele andere mannen) dat ik redelijk goed kan sturen! Maar eerst zien dan geloven of dat ik een beetje kan sturen! ;-) Een phase1 voldoet daarom wel aan al mijn wensen!

@Hage ik heb misschien wel interesse! Ik heb al een andere gezien waar ik eerst even wil gaan kijken! Een zilvergrijze wat ik een erg mooie kleur voor een Phase1 zonder een uitbouw dan!

In ieder geval alvast bedankt!

Groetjes Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5284 door JeeWeeBee
Ben, heb de A310-special van het clubblad afgelopen vrijdag van Joost gekregen. Meer nieuws binnenkort ;-)

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5285 door Joost
Joris,

Toevallig die zilvergrijze in Soest die op autoscout24.nl staat / stond?
Ben je waarschijnlijk te laat.....

Misschien is die van die kennis van Hage wat....kan jullie wel met elkaar in contact brengen via mail, als je hier geen mailadressen neer wilt zetten..

A-777 - GTA V6 Turbo '86 blanc navre irisé

Meer
6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #5288 door Joris Verheggen
Hoi Joost,

Dat was/is inderdaad die Alpine geweest. Ik ben alleen weer gaan twijfelen tussen een Phase 1 of een Phase 2. Ik wil graag toch eerst zelf ervaren wat de verschillen zijn tussen deze 2 Alpine`s. Ik hoor namelijk te veel verschillende verhalen.

Mvg,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
6 jaren 6 maanden geleden #5291 door Ben A310
Dag Joost,

Verstandig om eens te gaan proefrijden met beide types. Tijdens het Eindejaars Event is daar wel gelegenheid voor.

En een phase 1 is niet verkeerd hoor, begrijp me goed. En als je een phase 1 mooier vind, moet je daar voor gaan.

Groet,
Ben

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Voorzitter, Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine A310 V6 Pack GT (1984) --

Meer
6 jaren 6 maanden geleden - 6 jaren 6 maanden geleden #5296 door Joris Verheggen
Hoi Ben,

Helaas kan ik niet het Eindejaars Event! Bedankt voor het aanbod in ieder geval!

Mvg,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
4 jaren 2 maanden geleden - 4 jaren 2 maanden geleden #8063 door Niels Lohmann
Blijft een interessant onderwerp. Maar zoals Ben al eerder opmerkte, zijn de banden een belangrijke factor in het onderstel. Maar ook in het beeld van de auto, als klassieker of als optimaal presterende sportwagen. Wat wil je?
Natuurlijk zijn er 110s, 310 4 cilinders, groep 4 en 5 auto's, GTAs en 610s. En binnenkort een A120, maar nu alleen even over de 'smalle' A310 V6. Zonder de 106 en 108 te vergeten, natuurlijk :kiss: Echt klassiek !!!

Standaard werd de A310 fase 1 uitgerust met 13 inch velgen, maar ook 15 inch 'Gotti' velgen waren en zijn leverbaar. De band wordt dan platter en het weggedrag strakker. De vering wordt stugger. Meer sportwagen, maar wel in jaren '70 klassieke stijl qua carrosserie.

De A310 fase 2 heeft met z'n TRX velgen en banden ongeveer de maten van 15 inch, maar ook het onderstel is anders. 15 inch banden kunnen NIET op de standaard Alpine/TRX velgen. Over de TRX banden hoor je ook verschillende meningen. Hoe dan ook, is het een band uit de jaren '80. Er zijn zeker betere, moderne banden in 15 of 16 inch, als je een optimaal weggedrag wilt. Maar dan zit je dus ook bij een fase 2 aan andere velgen. Met z'n grotere bumpers, andere details en RENAULT Alpine aanduiding (i.p.v. Alpine Renault) is het beeld van de fase 2 hoe dan ook gewoon minder klassiek.

Nogmaals, wat wil je? Meer sportwagen of meer klassieker? Dat heeft gevolgen voor rijeigenschappen, maar ook voor styling.
En als je het dan over rijeigenschappen hebt, moet je echt onderscheid maken tussen 13 en 15 inch. En dan kun je het natuurlijk ook nog over 16 inch hebben, ook onder een A310 fase 1.

Ik denk dat styling in details voor velen van ons minstens zo belangrijk is. Meer sportwagen of meer klassieker?
Veel plezier met kiezen ;)

Meer
4 jaren 2 maanden geleden - 4 jaren 2 maanden geleden #8064 door mick
Volgens mij begint het antwoord met: "Koop de beste die je voor jouw budget op dat moment kunt kopen". Of het dan een phase1 of phase 2 is, vind ik iig pas daarna een rol spelen. Zoals ik al eerder zei is er voor beide wat te zeggen. Eigenlijk wat Niels ook al zegt. De looks van de phase 1 zijn wat klassieker, die van een phase 2 mijns inziens wat stoerder. Beide zijn het mooie auto's.

Denk ook dat het onderhuidse verschil net iets verder gaat dan alleen de ophanging. Remmerij is volgens mij ook doorontwikkeld, en zo zullen er vele kleine zaken zijn, die de phase 2 uitgerijpter maakt. 13" tov 15" maakt natuurlijk al veel uit. Gotti's lossen dat op en dan zit je bij de standaard trx wielen natuurlijk ook vast aan de jaren 80 trx banden. Voordeel is natuurlijk wel dat je met de phase 2 meer keus hebt qua andere wielen door de viergaats steek. En dan kun je ook naar moderner banden toe.

Rouge et noir...