A310 ongeluk in Frankrijk, gordels nog veilig?

Meer
6 maanden 3 weken geleden #13373 door Wolf Freudenberg
Beste Alpinsten,

In Frankrijk is een bekende A310 rijder Thierry Hodencq overleden aan een tragisch ongeluk. Dit was al een tijdje geleden op 31 januari 2021. Op facebook werden foto's gepubliceerd met een zwaar gehavende A310; Total loss. Volgens het artikel op de website is hij met hoge snelheid van de weg geraakt, heeft een muur geramd en is door de kracht van de botsing door de voorruit naar buiten geslingerd. Volgens het commentaar onder het artikel is de veiligheidsgordel afgescheurd, onduidelijk is of het de bevestigingspunten betreft of de gordel zelf. Weet ook niet of dit de feiten zijn van het ongeluk. Wat ik ook niet weet is de snelheid waarmee de botsing plaatsvond. Er werden onlangs onderdelen aangeboden van deze A310, waarbij een foto te zien was van een snelheidsmeter, die bij 200 bleef staan. Een kennis van de FAR kon mij ook geen nadere informatie over dit ongeluk verstrekken. Zelf denk ik dat de bevestigingspunten in het polyester van de veiligheidsgordel aan de B-zuil het zwakke punt zijn, de gordels zelf zijn mijns inziens redelijk.

Tja, als zoiets met 200 km/h plaatsvindt, dan is alles verloren, maar als het bij een lagere snelheid was dan is het wellicht goed om de bevestigingspunten te controleren bij een eventuele reparatie of restauratie. Ik heb het vermoeden dat de mogelijkheden bij de B-zuil beperkt zijn om dit te versterken. Het bevestgingspunt van het gordelslot zit in het frame (?), daar maak ik mij geen zorgen over. GBS Alpine in Frankrijk biedt overigens nieuwe gordels aan voor de A310, voor wie het veiliger wil ontkomt niet aan een rolkooi met meerpuntsgordels.

www.lindependant.fr/2021/01/31/montescot-un-automobiliste-decede-apres-avoir-percute-le-mur-de-cloture-dune-maison-9344670.php?fbclid=IwAR1SOiB8nZ30meYROPzbI61wvkrnAbNQFBPec1ekkufGBpegQA7IRhsdW-Y

A310 V6, BJ 78/43710

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
6 maanden 2 weken geleden - 6 maanden 2 weken geleden #13374 door Hage
Dit is inderdaad een diep triest ongeluk. Afbreken van een gordel is fataal. Wanneer dit niet was gebeurd, had hij het waarschijnlijk overleefd. Waarom ik dit zeg? Welnu er zijn meerdere zware ongelukken met de 310's gebeurd, waaronder een aantal (ex) clubleden van ons. En de meesten daarvan zijn met lichte verwondingen uit het wrak gestapt. Waarom? Omdat de polyester carrosserie van de Alpines enorm veel botsenergie kan opnemen en dus een kreukelzone "avant la lettre" hebben.
Zelf ben ik ervaringsdeskundige. Op zondag 8 november 1998 reed ik samen met Marjan vanuit het eindevenement in Zeeland terug naar huis door verschrikkelijk hondenweer. Eenmaal op de A4 naar Bergen op Zoom, zei ik tegen Marjan, ik ga naar de linkerbaan, omdat de rechterbaan door water en spoorvorming gevaarlijk werd. Op het moment, dat ik wisselde van baan met een snelheid van ca. 100km/h doemde een zwembad van water voor ons op, als gevolg van een zware zeeg in de weg. Mijn voorganger wierp zo veel water op, dat mij het zicht volledig werd ontnomen. Eenmaal zelf beland in het zwembad kon ik de auto als gevolg van aquaplaning niet meer houden en maakte een zwiep van 360 graden, waarbij ik tweemaal de vangrail fors raakte. Uiteindelijk kwam ik weer mooi rechtuit te staan op de snelweg. Eenmaal bekomen van de schrik bleek, dat ik niks mankeerde, echter Marjan had erg last van haar nek. Het was chaos en regende pijpenstelen. Heel de snelweg stond stil achter mij, gelukkig maar, want je verwacht een klap van achteropkomend verkeer. Toen ik eenmaal was uitgestapt constateerde ik, dat mijn volledige neus met benzinetank 150m verder op was geslingerd, dus de klap was giga geweest. De volgende dag kwam ik op mijn werk en vroegen mijn collega's "Heb jij het gehoord, er is iemand dodelijk verongelukt in zo'n auto als jij hebt" Waarop ik met geruststellend antwoord kon mededelen "Nee hoor, dat was ik en ik ben springlevend"
Marjan en ik hadden ons leven te danken aan de enorme kreukelzone die polyester heeft. Overigens heeft Rijkswaterstaat niet lang na mijn ongeluk de zeeg uit het wegdek gehaald. Mijn 310 is daarna overigens weer keurig hersteld.
Bijlagen:

Meer
6 maanden 1 week geleden - 6 maanden 1 week geleden #13379 door Wolf Freudenberg
Hallo Hage, indrukwekkend verhaal, had de foto's nog nooit gezien van deze crash. Vond jouw A310 destijds erg mooi met als ik mij niet vergis bruine binnenbekleding? Destijds kon je jouw dochters nog meenemen. Indien het regent dan neem ik het gas terug, aqauplanning ligt dan inderdaad op de loer.

A310 V6, BJ 78/43710

Meer
6 maanden 5 dagen geleden #13380 door Hage
Hoi Wolf,

Ja het was mijn eerst Alpine met bruine streepjes binnenbekleding. In 1986 uit consignatieverkoop verkregen via Renault dealer Auto Haag. Het was een snelle rakker, die met gemak de snelheidsmeter in de uiterste rechterhoek dreef. Weet nog goed, dat ik Niels Lohman en John Silvis op snelheid kon kloppen.
Voldoende profiel op je achterbanden is van wezenlijk belang bij nat weer. De Le Mans spant de kroon met nat weer, profiel of niet, hij gaat zwemmen bij hogere snelheid, vanwege die enorme brede sloffen, dat geldt ook voor de Pack GT.

Grt. Hage