Kleppen stellen PRV

Meer
2 maanden 2 weken geleden #13437 door Joris Verheggen
Goedemorgen alle,

Gewetensvraagje, bij een warme motor zit er een tik in het blok. (voornamelijk rechter cylinder bank in het midden)
Bij een koud blok zit de tik er niet in.

Ik vermoed dat de kleppen gesteld moeten worden, is dit zelf te doen of is hier speciaal gereedschap voor nodig?

Het gaat om een A310 Phase 1 uit '78.

Thanks alvast! :-D

Groet, Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 maanden 2 weken geleden #13440 door Jaap
er is special gereedschap maar het kan ook gewoon is niet moeilijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Meer
2 maanden 2 weken geleden #13442 door Joris Verheggen
Wederom dankjewel voor het antwoord Jaap!

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #13443 door maurice A599
Voelermaat. 0,15mm speling inlaat, 0,25mm uitlaat. Speling wordt wel minder als motor warm wordt dus tikken zou dan juist minder moeten worden.....heb je een stethoscoop (of je legt je oor op een lange schroevendraaier)? Dan kan je ook proberen het euvel te vinden.

Als je kleppen gaat stellen dan goed kijken of je wat raars ziet aan de tuimelaars, veren, as, etc...Je kunt ook heel even de motor, wanneer die tikt, laten draaien zonder riem. Misschien is het namelijk wel de waterpomp.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joris Verheggen

Meer
2 maanden 2 weken geleden #13444 door Joris Verheggen
Thanks Maurice,

Ik heb het trucje met het benzine slangetje uitgevoerd. Het is niet de waterpomp (maakt ook wel wat geluid), ontsteking of dynamo.

Ik weet dat er op een klep ooit een beetje olie gezien is. Het blok is in 2009 gereviseerd. En denk eerlijk dat hierna de kleppen niet meer gesteld zijn.

Moet even checken wat de waardes moeten zijn volgens het werkplaatshandboek, of zijn die anders dan jij net aangeeft?

Ander vraagje, de kleppendekselpakkingen, zijn die van papier? Of kun je die ook van een ander materiaal bestellen? Bij Simon staat er niet bij welk materiaal dat is.
Op andere sites kom ik papier tegen.

Thanks!

Groet,

Joris

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978

Meer
2 maanden 2 weken geleden - 2 maanden 2 weken geleden #13445 door maurice A599
Hallo Joris,

De waardes zouden hetzelfde moeten zijn. Maar het kan geen kwaad het te controleren. Ik ben nu met mijn blok bezig en kom soms verschillende info tegen in de verschillende handleidingen (Volvo, Renault, DeLorean, Eagle) ;-)

Wat betreft de klepdekselpakkingen, deze zijn volgens mij van rubber. Ik ben zo in mijn werkplaats dan kijk ik even. Ik heb zo'n hele Simon-set liggen.

Hier nog even een filmpje om makkelijk BDP te bepalen. Deze handeling staat noch in de Renault of de Volvo boeken die ik ken..... ;-)

Meer
2 maanden 1 week geleden #13452 door Joris Verheggen
Dit staat in mijn werkplaatshandboek:

Joris Verheggen,

Alpine a310 1978
Bijlagen: