Komt er dan toch een nieuwe ECHTE Alpine ?

Meer
9 jaren 9 maanden geleden #4029 door Ben A310
Laten we Van den Akker dan allemaal een mailtje sturen dat hij GEEN groot Renault-logo op de neus plaatst zoals hij dat bij de A110-50 heeft gedaan. Die keer vergeven we het hem, maar de Alpine moet toch echt een Alpine worden!

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine GTA V6 Le Mans (1990) en ter compensatie een elektrische Renault Twizy ;-) --
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden - 9 jaren 8 maanden geleden #4086 door Huub Bouwmeester
het Britse magazine AUTOCAR houdt het 'nieuws' rond onze nieuwe Alpine levend. Per slot is de marketingdirecteur van Renault - Stephen NORMAN - die het afgelopen jaar regelmatig in AUTOCAR wordt geciteerd, een Brit B)

Renault Alpine concept car shows the design direction the forthcoming sports car could take

Renault will launch its Alpine sports car, to be built in a joint venture with Caterham, within three years, giving the firm until the end of 2015 to finish the project it started in earnest last year.

Renault marketing boss Stephen Norman confirmed that the car would not take four years to appear, as had been speculated. He also hinted at the sort of character the car would have, describing it as “not soft”.

“It won’t be more hardcore than a Mazda MX-5,” he said. “What we do will not be soft, but not hardcore like a Peugeot 106 Rallye. You can’t betray the DNA of Alpine. That’s a third of what the car will be."

Norman described that DNA as French and not German. “It must be light and look different, and have a touch of French dash,” he said. It’s not a car for dandies, though. We know who the buyer is: he’s either French or a Francophile. And the car has technical innovation as part of its DNA.”
The new Alpine will be a clean-sheet design and create a rival for the Porsche Boxster and high-performance versions of the Audi TT. It will be priced at less than £50,000 and will use a Renault engine with around 250bhp.

Renault looked seriously at reviving Alpine in 2007, but the recession meant the project had to be shelved. By the time the market had recovered, the original design was considered too old.

De prijs van 50.000 Engelse pond (60.000 euro) klopt (hopelijk) niet. Carlos Tavares heeft zelf aangegeven dat de prijs in Frankrijk tussen de 35.000 en 40.000 euro moet komen te liggen. Dat zou overigens voor ons landje al gauw op zo'n 50.000 euro neerkomen. Veel meer mag het hier ook niet worden, want anders komt concern'zusje' NISSAN 370Z wel erg dichtbij ;) En... gelukkig wordt het geen 'kapperscoupé' B)

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Meer
9 jaren 8 maanden geleden #4157 door EricDW

Lidnummer: A-707
A310 V6 pack GT
R5 Tx

Meer
9 jaren 8 maanden geleden - 9 jaren 8 maanden geleden #4159 door Huub Bouwmeester
Vandaag op de Britse AUTOCAR site het volgende over de nieuwe Caterham. Omdat de nieuwe Caterham technisch het tweelingzusje van onze Alpine wordt, interessant om te lezen B)

The new mid-engined Caterham coupé being co-developed with the new Alpine will use a Renault-sourced four-cylinder, forced-induction engine with as much as 270bhp and have sub-5.0sec 0-60mph performance.

The British firm has also set an ambitious target of selling 25,000 examples of the £40,000 coupé over its eight-year life cycle, according to Caterham commercial director David Ridley.

As a result, the low, light and modern coupé is being benchmarked against the blend of dynamic and everyday usability offered by the Porsche Cayman.

“We know we can’t just make a car for hardcore enthusiasts and we wouldn’t want to,” said Ridley. “Our new car will be aimed at a far wider audience yet dynamically will still be unmistakably a Caterham.”

The Renault-sourced engine will be heavily modified to provide appropriate power and throttle response. “The world is turning back towards downsized engines,” said Ridley, “and as we have found with the R600 track car, supercharging means you can have all the power and torque you need without sacrificing throttle response.”

Two transmissions will be offered: a six-speed manual and a paddle-shift automatic that is described as “essential” to its sales plans.

Ridley believes the Caterham can succeed where the Lotus Evora has failed. “The Evora is too expensive and makes life too hard for owners,” he said, adding that Caterham’s access to Renault’s parts bin would result in a fully integrated and complete car.

Ridley also insisted that the Caterham — expected to be launched in 2015 — would not simply be a rebadged Alpine. “The cars look utterly different,” he said, adding that there were 70 engineers in Norfolk who were “fully involved in the development of both the parts the cars will share and those that will make our car unique”.

Onderstaande impressie zegt overigens niets over de toekomstige Caterham en is ontsproten aan de fantasie van AUTOCAR

Bijlagen:

Meer
9 jaren 1 maand geleden #5087 door YuriEC
Renault zou bezig zijn met het testen van een prototype van de nieuwe Alpine die in 2015 of 2016 op de markt moet komen.
Hiervoor gebruiken ze een carrosserie van een Lotus Exige, die een heel stuk verbreed is aan de wielkasten...

Links:
www.carscoops.com/2013/07/scoop-alpine-reportedly-begins-field.html
www.worldcarfans.com/113071960402/2015-renaultcaterham-alpine-disguised-as-lotus-exige-spied
www.topspeed.com/cars/car-news/spy-shots-renault-alpine-mule-caught-in-lotus-clothing-ar159696.html

Meer
9 jaren 1 maand geleden - 9 jaren 1 maand geleden #5089 door Huub Bouwmeester
De Exige "Pack GT" is in ieder geval een 'gepaste' mule voor de nieuwe Alpine ;)

Eind jaren '70 werd een (verlengde) Lancia Stratos als 'mule' gebruikt door Alpine voor de NGA - de beoogde opvolger van de A310 - die er niet kwam.
NGA stond overigens voor Nouvelle Gamme Alpine. (zie ook mijn interview met Alain Serpaggi in AR73 en Yves Legal in AR75)
Later werd die 'misbruikte' Stratos nog gebruikt bij de ontwikkeling van de 5 Turbo.

Meer
9 jaren 1 maand geleden #5091 door YuriEC

Huub Bouwmeester schreef : De Exige "Pack GT" is in ieder geval een 'gepaste' mule voor de nieuwe Alpine ;)

Eind jaren '70 werd een (verlengde) Lancia Stratos als 'mule' gebruikt door Alpine voor de NGA - de beoogde opvolger van de A310 - die er niet kwam.
NGA stond overigens voor Nouvelle Gamme Alpine. (zie ook mijn interview met Alain Serpaggi in AR73 en Yves Legal in AR75)
Later werd die 'misbruikte' Stratos nog gebruikt bij de ontwikkeling van de 5 Turbo.

Ja inderdaad!
En het is trouwens niet de eerste keer dat ze dit doen.
Eind jaren 90/begin jaren 00 zou Alpine een prototype ontwikkeld hebben op basis van een Lotus Exige S1 (waarbij de achterste wielkasten uitgesneden waren om te passen op het verlengde chassis). Helaas heeft dit prototype nooit een vervolg gekend...

Meer
9 jaren 1 maand geleden #5096 door Huub Bouwmeester
Klopt Yuri; de "Alpine" op basis van een Lotus chassis (volgens mij van de Elise) was de Berlinette Renault Sport (dus mocht blijkbaar niet Alpine heten) De Berlinette Renault Sport concept was eerst Alpineblauw maar werd daarna in zilvermetallic gespoten (want dan komen de vormen mooier uit) Ze zou worden onthuld op de Salon van Geneve van 2001. Eind december 2000 besloot Louis Schweitzer, de toenmalige PDG van Renault, om het project af te blazen ten faveure van... de lancering van DACIA! Volgens welingelichte bronnen was de persmap van de BRS al gereed! (had ik'm maar ;)
De Berlinette Renault Sport is een concept, welke vrijwel productierijp was. Het ontwerp van de BRS was van Axel Breun. De BRS staat tegenwoordig in het Technocentre te Guyancourt (het Technocentre heet overigens tegenwoordig LOSANGE)

Het aparte is, dat er nooit fatsoenlijke foto's van zijn verschenen.(zie AR83) Renault heeft de BRS dus goed geheim weten te houden.
Er waren blijkbaar al een aantal (6?) Lotus chassis aangeschaft, welke door Benny Raepers naderhand bij de fabriek in Dieppe zijn opgekocht (er zaten toen Renault 1.6ltr? motoren in) en die uiteindelijk bij iemand in Duitsland zijn terechtgekomen.

Via Axel Breun hoop ik nog een keer een artikel met mooie foto's over de Berlinette Renault Sport te kunnen maken. Per slot is het met deze legitieme opvolger van de A110 slechts op een haar na mis gegaan.
Echter de historie van deze BRS ligt nogal gevoelig heb ik in contacten met AB vorig jaar gemerkt.

Meer
9 jaren 1 maand geleden #5117 door Roelandg
Wat moet hier van gedacht worden ??? Nieuwe ALpine ? Ik denk het niet...
www.lemonde.fr/economie/article/2013/08/16/le-numero-deux-de-renault-affiche-ses-ambitions_3462319_3234.html

Meer
9 jaren 1 maand geleden #5118 door Huub Bouwmeester

Roelandg schreef : Wat moet hier van gedacht worden ??? Nieuwe ALpine ? Ik denk het niet...
www.lemonde.fr/economie/article/2013/08/16/le-numero-deux-de-renault-affiche-ses-ambitions_3462319_3234.html

Carlos maakte dit afgelopen woensdag op zijn 55e verjaardag bekend. Ik denk, dat dit als een tactische zet van hem moet worden gezien om Carlos Ghosn aan te moedigen om met pensioen te gaan. En... waarom zou dit het einde van het lopende Alpine avontuur betekenen wanneer Carlos Tavares op zou stappen? Ik zou het heel erg jammer vinden, maar hij heeft Alpine weer op de rails gezet en dat gaat nu ook zonder hem wel door. Maar... ik kan me nauwelijks voorstellen dat Tavares Renault gaat verlaten binnenkort. Hij is een Renault man in hart en nieren en wil denk ik de lancering van de eerste nieuwe Alpine als zodanig als Renault man mee gaan maken.

Meer
9 jaren 3 weken geleden - 9 jaren 3 weken geleden #5153 door walterg
Zojuist mailtje ontvangen via de Amicale A310 4 cylindres :

Sur RTL à 18h15 annonce du départ de Mr TAVARES de chez renault pour Géneral Motors ??????
:dry:

Ook op het www :
lexpansion.lexpress.fr/entreprise/renault-depart-du-numero-2-carlos-tavares_399753.html#xtor=AL-189

lexpansion.lexpress.fr/entreprise/tavares-debarque-un-carlos-de-trop-chez-renault_399810.html#xtor=AL-189

A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL

Meer
9 jaren 3 weken geleden #5154 door renault15.17
Ook gewoon in de Nederlandse pers te lezen:

Tavares weg bij Renault (Autoweek)

A-775
Alpine V6 GT '87 blanc nacre irise 168, R17 TL Découvrable aut. '76 gris metalise 616

Meer
8 jaren 7 maanden geleden - 8 jaren 7 maanden geleden #5796 door Huub Bouwmeester
Ik denk, in het geval dat het design zou moeten worden aangepast, dat ze gewoon harder en langer moeten doorwerken, want Caterham heeft zelf ook een datum in haar hoofd voor de lancering van haar model. Een jaar uitstel is denk ik voor Tony Fernandes geen issue in zijn planning. Dat betekent, dat het ook een jaar langer duurt eer er bij Caterham geld in het laatje komt.
Overigens kan ik me er niet zo heel veel bij voorstellen. De mannen, die met het design bezig zijn, zijn geen dombo's. Wel is het zo, dat wanneer je een zgn. 'clinic' met potentiële toekomstige kopers houdt, je redelijk voorzichtig moet zijn met conclusies te trekken uit de reacties. Wat verwacht die toekomstige 'clinic' koper? Een 1:1, jaar 2016, reïncarnatie van de berlinette? Zo ja, dan valt denk ik alles in eerste instantie tegen wat men toont. De nieuwe Alpine moet een bijzondere uitstraling krijgen, waardoor ze onverwisselbaar in het landschap van enigszins betaalbare sportwagens is, maar hoeft, wat mij betreft, niet in één oogopslag als nakomeling van de A110 te identificeren zijn. Per slot was de A310 dat ook niet.
Alpine kan het design nu overhoop gooien, maar ik geef ze op een briefje, dat dan bij een 'clinic' over een half jaar er weer soortgelijke reacties zullen zijn. Misschien is het beter, om de aan de potentiële clinic kopers getoonde niet rijdende concept op b.v. de salon van Genève te tonen en af te wachten hoe daar op wordt gereageerd?!

Meer
8 jaren 6 maanden geleden - 8 jaren 5 maanden geleden #5889 door EricDW