Komt er dan toch een nieuwe ECHTE Alpine ?

Meer
10 jaren 4 maanden geleden #2664 door equipejaronn
Wat ik nu uiteindelijk het mooiste vind is dat Renault het begrepen heeft en van de concept Alpine een hardcore racer gemaakt heeft. Geen auto met allemaal electrische frutsels zoals KERS eraan die het milieu moeten sparen maar gewoon een echte volbloed racebak. Hopelijk zetten ze die gedachte voort als er ooit een productie model uit dit prototype voortvloeit. Want dan heb je begrepen waar Alpine voor staat en toon je je ballen in deze tijd van onzin elektrische wagens.

De A110-50 staat bij mij voor fun en reken erop dat ik straks op de circuits met nog een grotere smile op de bek de A310 uitlaat.

Happy man indeed !

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 4 maanden geleden #2665 door Remco Arnold
En jawel het is kort maar toch :woohoo:

Lidnummer A732
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
A310V6_PH1-1978

Meer
10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2666 door jochem
Ik zit aankomend weekend en week in de buurt van Monaco....
Ik zal m'n ogen open houden!

Meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2667 door Dave D-117
Een (buizenframe) Megane Trophy met een andere kap? Prototype? :unsure:

Gaat nooit op straat komen. Begrijp niet veel van deze actie...
Al het wel dik zou zijn als er een nieuwe Alpine Trophy cup komt. Dan is eea logisch.

De straatversie, als die er ooit komt zal 99,999% een andere auto zijn.

Bijlagen:

Meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2669 door renault15.17
In een woord GEWELDIG! B) Renault doet het m.i. 100% goed. Alpine dat is autosport! En dus breng je een racewagen als concept uit.

At Monaco:

En nu de reacties afwachten, is er voldoende animo voor een raceklasse? Zijn er mogelijkheden voor de 24h van Le Mans? En vergelijkbare raceklasses?
Als het publiek en de verschillende raceteams goed reageert, zal Renault het niet nalaten via de autosport de naam Alpine weer onder de aandacht te brengen (en "hot" te maken).

Daarna kun je het dan mogelijk commercieel uitbuiten. Een straatversie uitbrengen en zo de "Alpine" weer in voldoende aantallen aan de man brengen.

Waar kan ik alvast intekenen? :cheer:

A-775
Alpine V6 GT '87 blanc nacre irise 168, R17 TL Découvrable aut. '76 gris metalise 616

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2671 door equipejaronn

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2673 door renault15.17
Hier vind je ook nog heel veel foto's van de presentatie in Monaco:

A-775
Alpine V6 GT '87 blanc nacre irise 168, R17 TL Découvrable aut. '76 gris metalise 616

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2675 door Jos_A753
Hier nog 1 van de introductie in Monaco:

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2676 door tom
Inderdaad een mooie 'kitcar' maar 400pk en 880kg voor 50.000 euro? Dan wacht ik nog wel 25 jaar om er eentje aan te schaffen hoor!Dat kost een vermogen om stil te laten laten staan, want naar de bakker zie ik daar toch niet veel mensen mee gaan! ;)

Lidnummer A763
GTA V6 GT
Clio V6 nr449
A110 PE 449
Alpine Lemans
en nog wat....

Meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2677 door Ben A310
Ik zal proberen eens wat wijze woorden hier neer te zetten... ;-)

Je kunt vinden van de concept Alpine wat je wilt. Toegegeven, deze conceptcar is ver verwijderd van een productiemodel. Maar een Alpine is een sportwagen en deze concept is een sportwagen van de bovenste plank.
Tuurlijk is het een stukje marketing wat hier bedreven wordt. Maar de naam Alpine gebruiken voor deze conceptcar is beter dan hoe Renault de naam Gordini heeft hergebruikt.
Met deze concept Alpine (waar naar mijn mening het Renault-logo niet echt op had gehoeven, zeker niet zo groot), zal gekeken worden hoe de naam Alpine bij het publiek valt. En als alles mee zit, komt er toch een echte straatversie-Alpine. Dat die technisch niet zal lijken op deze conceptcar mag duidelijk zijn, maar kwam styling/vormgeving zou het wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen van een straatversie. En als dat zo is, dan hebben we toch weer een Alpine waar wij als rechtgeaarde Alpinisten trost op mogen zijn.

De toekomst zal het leren, maar Alpine leeft!

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Ledenadministratie en Clubarchief
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
--In bezit van een Alpine GTA V6 Le Mans (1990) en ter compensatie een elektrische Renault Twizy ;-) --

Meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2706 door Huub Bouwmeester

ik heb me lang stilgehouden vanwege 3 weken vakantie in Zuid-Frankrijk en het huiselijk verbod om me tijdens de vakantie op het net te begeven :S

Ronald en ik zijn op vrijdagmiddag 25 mei in Monaco bij de presentatie geweest. De aanblik van de blèrende concept Alpine op het Monegaskische stratencircuit was in een woord GEWELDIG! Renault had mijns inziens geen betere locatie uit kunnen kiezen om de naam Alpine weer onder de aandacht te brengen. De hele internationale autopers was daar, vanwege het F1 weekend, vertegenwoordigd. Naast ons op de Red Bull hospitality unit in de haven van Monaco, waar de A110-50 na de circuitrondes werd gepositioneerd, stond een Mexicaanse en een Argentijnse autojournalist om maar een voorbeeld te noemen.

Dat deze concept weinig met een toekomstige 'echte' Alpine te maken heeft is duidelijk. Dat heeft alles te maken met de zeer korte tijd, die het ontwerpteam had om deze concept te realiseren. Ik had een interessant gesprek met Axel Breun, de linkerhand van Laurens van den Acker, en verantwoordelijk voor deze concept Alpine. Axel werkt sinds 1988 bij de design afdeling van Renault en heeft persoonlijk aan alle tussentijdse - niet getoonde - Alpine projecten gewerkt! Hij heeft zelf drie keer een A110 in bezit gehad. Hij is volgens zijn vrouw, die ik ook sprak, als een kind zo blij dat nu eindelijk dit project het tot een getoonde concept heeft gehaald.
Patrick le Quement, de voorganger van Laurens, verweet hem tijdens een vergadering eens dat hij niet 340 keer het woord Alpine moest zeggen, haha.

Eind oktober werd het besluit genomen om ter gelegenheid van 50 jaar A110 een concept te gaan maken. De beschikbare tijd was dus zeer kort en men wilde vooral een rijdbaar concept. Axel had in het verleden ook de Mégane Trophy gedaan en kwam met het idee om de techniek daarvan als basis te gaan gebruiken om zo tijd te winnen en geld, want het beschikbare budget was beperkt.
Midden december was het kleimodel gereed. Voor sommigen is het misschien een teleurstelling dat de A110-50 teveel op een Dezir lijkt, maar volgens Axel was juist die Dezir al ontworpen met Alpine in het achterhoofd. "Zogauw er maar even tijd over is dan tekenen de ontwerpers Alpine's" vertelde Axel mij. Dat zegt toch genoeg over de sfeer op de designafdeling, lijkt mij! Axel is overigens Duitser van geboorte en dat communiceerde wat makkelijker B)

De neus van de A110-50 zou eerst meer op de neus van de A110 gaan lijken, maar uiteindelijk is voor het 'familiegezicht' gekozen en dat is een beetje jammer, want ik heb de tekening van die A110 neus gezien en vind die mooier. Wanneer je de A110 wilt eren dan had je juist die A110 neus moeten gebruiken! Maar... smaken verschillen en vanuit Renault standpunt wil ik deze keuze wel begrijpen. Echter, wanneer je Alpine als aparte 'brand' wil gaan neerzetten dan moet je er juist geen Renault familieneus op 'plakken'.

Kortom... het was een enerverende vrijdagmiddag 25 mei daar in Monaco. Met Laurens van den Acker, die voor mij de toegang had verzorgd, heb ik enkele woorden gewisseld, maar de beste man was begrijpelijk erg 'bezet'. Hij vertelde aan de Nice-Matin, dat dit de mooiste dag van zijn leven was, maar dat zijn vrouw dat maar beter niet kon horen :lol:

een vraag aan Carlos Tavares

een onderonsje met Axel Breun

Carlos Tavares na zijn rit met de concept

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2707 door tom
Hoi Huub,
Je hebt zichtbaar een leuke vakantie gehad!!
Wel 'chique' dat je tenue helemaal was afgestemd op de nieuwe Alpine! :) :) :)
grtz
Tom

Lidnummer A763
GTA V6 GT
Clio V6 nr449
A110 PE 449
Alpine Lemans
en nog wat....

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2710 door jochem
Florus en ik zouden ook dat weekend in de buurt van monaco zijn ....
Helaas dacht mijn Alpine er anders over en ging kapot op die zaterdag in Grenoble.
Afgesleept...volgende dag terug met de tgv naar nl en maandag met de williams weer naar zuid frankrijk....helaas was toen het spektakel al over toen we in monaco aankwamen.

Meer
10 jaren 3 maanden geleden #2712 door Ben A310
@Huub: Je hebt een memorabele vakantie gehad! Je hebt weer eens een unieke kans gekregen.

@Jochem: Meer balen kun je volgens mij niet. En dat een Alpine de geest geeft, terwijl die onderweg is naar een concept Alpine, dat is toch helemaal niet te verkroppen. Nou, sterkte met het verwerken... ;-)

Lidnummer A-310: Ben Struijk
ALPINE RENAULT CLUB NEDERLAND
Ledenadministratie en Clubarchief
--In bezit van een Alpine GTA V6 Le Mans (1990) en ter compensatie een elektrische Renault Twizy ;-) --

Meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #2714 door Huub Bouwmeester
Unieke kansen moet je soms zelf creeren Ben B) en Jochem had dus echt pech. Maar... hij was op zaterdag toch al een dag te laat, want de introductie vond op vrijdagmiddag plaats. Was voor ons ook leuk geweest om Jochem en Florus daar op de vrijdagmiddag te treffen!
En, dank je Tom voor het compliment van mijn kleding; daar had ik die middag inderdaad rekening mee gehouden :silly: (alleen had ik die fototas op de foto met Laurens niet in de hand moeten hebben, maar die kan Valentin wel wegfotoshoppen, haha)

Maar... wat lees ik hier !!!!
I fell hard for the Renault Alpine A110-50 Concept introduced on May 25th at the Monaco Grand Prix. Here are some fantastic close-up detail shots of the concept, confirming that the level of detail is just beautiful on it. From the success of the concept, it appears we are going to see some sort of a production Alpine concept at the Paris Auto Show in the Autumn. I’m really not sure how finished of a product we may see—however i’m quite confident based on people i’ve spoken to that there will be something on display at the Paris show resembling a production Alpine, at least in concept form.

50 years ago, Jean Redele introduced the production Alpine A110 at the 1962 Paris Auto Show. Renault is going to do something similar with a production, street-version of the A110-50

Laurens, heeft ons een waardige opvolger van de A110 gegeven.
Met 4 cilinder turbo middenmotor en gelukkig geen elektromobiel.